برترین وبلاگ ها

معرفی برترین وبلاگ ها

برترین وبلاگ ها

معرفی برترین وبلاگ ها

بررسی انواع کم شنوایی از جمله وزوزگوش و استفاده از سمعک را در این مقاله به طور مفصل توضیح می دهیم

  • ۰
  • ۰

محرومیت حسی:
2 دلیل مهم برای تایید اینکه چرا فیتینگ زودهنگام در کودکان خیلی مهم است وجود دارد:
اول:بهبود کیفیت زندگی کودک و خانواده ی او.هنگامی که بچه ها قادر نیستند صدا را بشنوند خرید سمعک ویدکس از اغلب فعالیتها و تفریحاتی که نیازمند به شنیدن صدا هستند محروم می مانند.
دلیل دوم که از اهمیت بیشتری برخوردار است این است که اتصالات نورونی موجود در مغز باعث فهم گفتار می شوند و این اتصالات بر مبنای تحریکات دریافتی از حلزون شکل می گیرند.اگر چه که این اتصالات نورونی در هر مرحله از زندگی می تواند شکل بگیرد یا از بین برود اما بیشترین قسمت آن در سالهای اولیه ی زندگی تشکیل می شود.فرصتی که برای شکل گیری مغز در طول 2 تا 3 سال لول زندگی کودک و به ویژه در 6 ماه اول آن وجود دارد نباید در کودک از دست برود چرا که امکان دریافت صدا در بهترین حالت ممکن را می توان برای او فراهم کرد.
مهیا کردن زمینه های توانبخشی زودهنگام در کودکان پیشرفت زبانی آنها را به حداکثر می رساند.کودکانی که سمک را در 6 ماه اول زندگی خود دریافت کرده اند در مقایسه با آنهایی که دیرتر سمعک دریافت کرده اند پیشرفت زبانی بیشتری داشته اند. در کل سن دریافت وسایل کمک شنیداری یک اصل و معیار در دریافت سمعک نیست بلکه معیارهای استفاده از تقویت کننده تشخیص وجود کم شنوایی در فرد و میزان این کم شنوایی است.تحریکات دریافتی اولیه در کودک  باید دو طرفه باشد.برخی از راههای شنیداری بالا رونده(مثل کالیکلوس تحتانی)سیگنالهای آمده از دو طرف را احتمالا به دلیل انجام عملکردهایی مثل مکان یابی و کاهش نویز محیط با هم مقایسه و ترکیب می کند.این قسمت از سیستم عصبی تنها زمانی عملکرد خو را یاد می گیرد و به درستی کار خود را انجام می دهد که از هر دو سمت اطلاعات لازم را دریافت کند.به همین دلیل تحریکات دو گوشی که باعث ایجاد تفاوتهای بین گوشی می شود در سالهای اولیه ی زندگی ضروری است. برای افراد دارای کم شنوایی عمیق دوطرفه تقویت دو طرفه تحریکات دریافتی توسط فردرا به حداکثر می رساند.اما گاهی اوقات کودکانی هستند که در هنگام دریافت یک سمعک عملکرد بهتری دارند در تجویز سمعک برای این کودکان چه کنیم؟
بهتر لست که محتاطانه برخورد کنیم و کودکان را تا حد امکان به استفاده از سمعک دوگوشی تشویق کنیم دلیل این امر هم کاملا واضح است چرا که کودکان هنگام دریافت سمعک دو گوشی بازده بیشتری ر نشان داده اند. شواهدی هم وجود دارد که می گوید در این موارد از یک سمعک استفاده کنید:
1.پس زدن دائمی یکی از سمعکها از جانب کودک علی رغم کوششهای فراوان کلینیسین برای سازگار کردن کودک در استفاده از سمعک
2.گزارش والدین مبنی بر عملکرد بهتر کودک خود هنگام استفاده از یک سمعک.این نتیجه گیری زمانی در والدین به دست می آید که در هنگامی که از یک سمعک در کودک خود استفاده کرده اند بهتر به صدا پاسخ می دهد.
3. همچنین هنگام گرفتن تست speech در این کودکان هنگام استفاده از دو سمعک نتایج ضعیفتری را در مقایسه با هنگامی که از یک سمعک استفاده می کنیم به دست می آوریم. 
هر چند که کاهش شنوایی یک طرفه به اندازه ی کم شنوایی دو طرفه ویرانگر نیست اما همین کاهش شنوایی یکطرفه بر روی عملکرد آموزشی کودک تاثیر دارد.این تاثیرات ناشی از کم شنوایی یکطرفه تعجب برانگیز نیستند چرا که کم شنوایی یکطرفه فهم گفتار را در مواقعی که نویز و بازآوایی محیط بالا لست دشوار میکند.

منبع :

https://tehransafir.com/%D8%B3%D9%85%D8%B9%DA%A9-%D9%88%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D8%B3/

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی