برترین وبلاگ ها

معرفی برترین وبلاگ ها

برترین وبلاگ ها

معرفی برترین وبلاگ ها

بررسی انواع کم شنوایی از جمله وزوزگوش و استفاده از سمعک را در این مقاله به طور مفصل توضیح می دهیم

۱۷ مطلب در اسفند ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

. اگر یک کودک بزرگتر یا خیلی فعال باشد می توان از یک داروی مایع برای به خواب رفتن کودک استفاده شود . این کار ، این اطمینان را خواهد داد که حرکات نوزادان در نتیجه ی آزمون دخالت ندارد . اگر کودک آزمایش ABR را بگذارند ، آزمایشات بیشتری لازم نیست . با این حال کودکان باید به صورت پیوسته برای افت شنوایی که بعد از زمان تولد اتفاق می افتد مورد ارزیابی قرار گیرند . اگر آزمایش تشخیصی نشان دهد کودک اختلال شنوایی دارد ضروری است سریع خدمات مناسب هم زمان با پیشرفت کاهش شنوایی قیمت سمعک ریساند آغاز شوند . کمیته مشترک در شنوایی نوزادان و آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند در صورت امکان ، خدمات باید قبل از 6 ماهگی شروع شوند .

خلاصه   

یکی از کشفیات مهم در طول چند دهه ی گذشته این بود که گوش های طبیعی انسان ها و دیگر حیوانات مهره دار ، صداهایی با فرکانس شنوایی یا پژواک هایی در پاسخ به صداها و در برخی موارد به صورت خود به خودی تولید می کنند . این پژواک ها مربوط به حساسیت زیاد گوش هستند . هم حساسیت گوش و هم تولید پژواک های شنوایی یا OAEها ازمکانیسم تقویت فعال هستند که به علت ارتعاش ساختارهای گوش داخلی در پاسخ به محرک صوتی سطح پایین افزایش می یابد . این مکانیسم مربوط به جنبش OHC و پتانسیل گیرنده است که تقویت کننده حلزون نامیده می شود . انرژی متابولیک برای تولید OAEها مورد نیاز است . از زمان کشفشان ف گزارش شده که OAEها در تمام انواع مهره داران زمینی وجود داشته اند که این نشان می دهد آن ها انعکاس دهنده ی یک مشخصه ی اساسی شنوایی طبیعی هستند . از آن جا که OAE ها از روش های غیر تهاجمی می تواند ثبت شوند ، آن ها را به عنوان یک ابزار مهم در تحقیقات محققان محسوب می کنند .

  • متخصص شنوایی سنجی
  • ۰
  • ۰

معایب سمعک اتیکن

. عملکرد معیوب شنوایی در زمینه های صدای بلند احتمالاً یکی از علائم بالینی سیستم حلزونی معیوب می باشد . 
شکل 1 – 12 : بخش Midsagittal  (A) و بخش های coronal (B) مغز انسان سمعک اتیکن را در موقعیت های سیستم وابران زیتونی حلزونی در سطوح متنوع بخش صلیب مانند در کل ساقه ی مغز نشان می دهند  . در شکل B شماره های کنار هر مقطع (برش) در واقع شماره های قسمت هستند . (C) سطح مقطع از وسط مغز بالایی ، موقعیت نورون های زیتونی حلزونی خارجی و داخلی را نشان می دهد . یک masker (پوشاننده) { کولین انتقال دهنده ی استیل (chAT) ) برای شناسایی نورون های تولید کننده استیل کولین استفاده می شود . 
Gg , خاکستری مرکزی ; dpo , هسته ی دور زیتونی پشتی ; Ic , Locus coeruleus ; Ipo , هسته ی دور زیتونی خارجی ; Iso  , هسته ی زیتونی فوقانی خارجی ; ml , لمینسکوس داخلی ; mso , هسته ی زیتونی فوقانی داخلی ; nvL , عصب ابدوسنس یا عصب ششم ; nⅦ , عصب صورتی یا عصب هفتم ; Rpo , هسته ی دور زیتونی راسی ; Scp , پایک مخچه ای فوقانی ; tb , جسم ذوزنقه ای ; Vpo , هسته دور زیتونی شکمی ; Ⅴ , هسته ی عصب سه قلو یا پنجم ; nuc Ⅵ , هسته شش یا ابدوسنس ; nuc Ⅶ , هسته عصب صورتی ; Sup sal  , هسته ی بزاقی فوقانی ; Rt , reticulotegmental nucleus ( هسته ی صفحه ی سقفی) ; Vt , هسته ی tegmental ;   genu Ⅶ , زانو عصب صورتی . ( اقتباس شده از Moore و همکاران در سال 1999) . 
شکل 2 – 12 : تصویری شماتیک از انشعاب نورون های زیتونی حلزونی خارجی و داخلی به سلول های مویی خارجی و داخلی در اندام کورتی حلزون . 

  • متخصص شنوایی سنجی
  • ۰
  • ۰

اکتساب زبان یک پروسه رشد طبیعی است که در تمام کودکان درطی مراحل مشابهی رشد می کند.
Nativist model of language:
این گروه بیان می کنند که رشد مغز ، استعداد اکتساب زبان در کودک را فراهم سمعک نامرئی می کند ولی در عین حال اکتساب زبان در انزوا اتفاق نمی افتد و کودک باید در معرض ورودی محیطی باشد تا زبانش رشد کند. در واقع ادعای این مدل این است که مغز در حال رشد، به نوزاد یک زمینه ذاتی برای اکتساب زبان را می دهد ولی اکتساب زبان در انزوا نمی تواند رخ دهد و کودک نیاز به ورودی خارجی نیز دارد.
 اغلب زبانشناسان به این نظریه معتقد هستند فقط تفاوت دیدگاهشا ن در این است که دقیقا کدام جنبه زبان و شناخت بیولوژیکال و کدام جنبه محیطی است.
اغلب زبانشناسان معتقدند که زبان تحت یک گرامر واحد رشد می کند که مسئول شباهت های مشاهده شده در زبان های دنیاست.
از نظر چامکسی کودکان یک LAD یا سیستم اکتساب زبان دارند. LAD یک ویژگی مغز کودک است که به کودک قابلیت ذاتی اکتساب زبان را می دهد. کودک در معرض زبان که قرار می گیرد از طریق سیستمی که به طور بیولوژیکی در وی قرار داده شده است و برای اکتساب زبان است(دستور زبان جهانی:UG و استراتژی های اکتساب) آن را پردازش کرده و بازده آن ایجاد یک گرامر و یک گنجینه واژگان است.

UG شکل کلی زبان انسان است و جزئی از آرایش ژنتیکی کودک می باشد که بر اساس آن همه زبان های انسانی سازماندهی مشابهی در اجزای گرامری، مورفولوژیکی و نحوی دارند.
سرعت و آسانی ای که کودک با آن زبان را یاد می گیرد بسیار به UG وابسته است که شامل فرم کلی زبان انسان است و بخشی از ژنتیک کودک است.
 در واقع در همه این اجزا، شامل یک سری اصولی است که در همه زبان های دنیا مشابه است و بعلاوه آن، یک سری پارامترهایی وجود دارد که در زبانهای مختلف دنیا میتواند متفاوت باشد. مثلا اینکه همه زبانها فاعل ، مغعول و فعل دارند ولی در زبان های مختلف ترتیب اینهاست که متفاوت است.
پس UG رشد زبان را به سه روش هدایت میکند.
1-    کودکان یک گرامری را که شامل اجزای واجی، صرفی و نحوی است در خود ایجاد می کنند.
2-    این اجزا شامل اصولی  یا قوانینی پا یه ایست است که در همه زبانها مشابه است.
3-    پارامترهای ویژه در UG، کودک را به آموختن ویژگی های خاص زبان هدف هدایت می کند.

  • متخصص شنوایی سنجی
  • ۰
  • ۰

. این اطلاعاتی است که بخشی از سیگنال آکوستیکی نیست- اطلاعات بافتی به شما کمک می کند آنچه که هم اتاقی شما گفته و یک سیگنال آکوستیکی واضح ندارد را درک کنید. در چنین موردی قیمت سمعک فوناک ، قسمتی از اطلاعات که پردازش شما را هدایت می کند توسط سیگنال حمل شده است. کلماتی که شما دریافته اید به خصوص اسم گربه تان. اما سایر اطلاعات و برای سیگنال نیز به شما کمک می کنند: معمولا شما کسی هستید که برای Fluffy غذا می خرید و هم اتاقی شما می داند که شما قصد رفتن به سوپرمارکت را دارید. همه این ها باعث می شوند شما کلمه  cat food را به عنوان گزینه ای در مورد آنچه هم اتاقی تان گفته است درک کنید. وقتی اطلاعات پایین-بالا برای مشخص کردن یک کلمه یا عبارت کافی نیستند اطلاعات بالا-پایین به شنونده اجازه می دهند از بین یک محدوده احتمالات انتخاب کند. به هرحال اگر اطلاعات پایین-بالا کافی باشند نیازی به اطلاعات بالا-پایین نخواهد بود. از فصل 3 به خاط دارید که افراد دچار آفازی بروکا گفتار محاوره ای را به خوبی درک می کنند اما درک ضعیفی از جملاتی دارند که نیاز به آنالیز جزئی تری دارند. پیشنهاد شده آن ها برای درک آنچه به آن ها گفته می شود از اطلاعات بافتی ( بالا-پایین) استفاده می کنند. مطالعه انجام شده توسط Pollack و Pickett (1964) شواهد اضافه تری برای اطلاعات بالا-پایین و پایین-بالا فراهم می کند. این محققین از افراد می خواستند به کلمات منفردی که از جملات تولید شده توسط آنان استخراج شده گوش دهند. وقتی کلمات به تنهایی ارائه می شدند افراد آن ها را به خوبی درک نمی کردند اما وقتی که همان کلمات درون یک جمله مرتبط ارائه می شدند افراد کلمات را بدون هیچ مشکلی درک می کردند. به طور واضح، کلمات به تنهایی اطلاعات ناکافی برای پردازش اطلاعات پایین-بالای موفق فراهم می کنند. بافت احاطه کننده میزان دقیقی اطلاعات بالا-پایین فراهم می کند. بعضی مطالعات بر این تمرکز دارند که چگونه جنبه های خاصی از بافت- در این مورد اطلاعات معنایی- بر درک گفتار اثر می گذارد و هنوز چگونگی پردازش بالا-پایین و پایین-بالا بر اساس هم سیگنال و هم بافت در دسترس را نشان می دهند. در مطالعه Garnes و Bond محققین مجموعه ای از تحریکات بر اساس پیوستگی مکان تولید که محدوده ای از [beit]  تا [deit] تا [geit] را دارد ایجاد کردند. ( به خاطر دارید که پیوستگی مکان تولید در همخوان های ایستا باعث تفاوت هایی در تغییر فورمنت می شود). برای هریک از [b]، [d] و [g] نسخه های کاملی از محرک وجود دارد اما نسخه های از محرک که دقیقا بین [b] و [d] و بین [d] و [g] هستند- سیگنال های "نامعین" – نیز وجود داشت، مانند محرک نقطه cross-over  در پیوستگی voT در شکل 5-6 ، که یک ابهام بین [ba] و [pa] بود.

  • متخصص شنوایی سنجی
  • ۰
  • ۰

منشا روان شناسی زبان امروزی
روان شناسی زبان امروزی یک حوزه میان رشته ای است که قیمت سمعک دو رشته زبان شناسی و روان شناسی درکی تجربی را با هم ترکیب می کند. مسلما این ترکیب فقط زمانی موفق خواهد بود که این دو زیرشاخه نگاه های مشابه و موافقی به زبان داشته باشند. زمانی که رشته روان شناسی زبان برای اولین بار تکامل یافت، این نگاه سازگار وجود داشت، درست مثل امروز. اما نکته جالب این است که در چند دهه اخیر این نگاه ها بسیار تغییر کرده است.
آغاز رشته روان شناسی زبان در سال 1951 در جلسه ای رخ داد، که در آن کمیته ای از زبان شناسان و روان شناسان شرکت داشتند. بعد ها در سال 1953 اساس اولین کتاب در زمینه روان شناسی زبان در سمیناری شکل گرفت. در آن زمان روان شناسان بر آنالیز بر پایه طبقه بندی زبان تمرکز داشتند، به این معنا که هدف اولیه آنها طبقه بندی جنبه های قابل مشاهده زبان بود. زمانی که زبان شناسان آن دوره، به زبان جدید بر می خوردند، واحد های واجی آن را استخراج می کردند، و سپس آنها را به مقوله های رده بالاتر طبقه بندی می کردند. این روش به خوبی با نگاه روان شناسان به زبان سازگار بود، آنها معتقد بودند گفتار به سادگی نوعی رفتار حرکتی نشان داده شده با مردم است. روانشناسی رفتار شناس آن روز ها به حیطه رفتار روان شناسی تاکید داشتند، به جای عملکرد های روحی و روانی. آنها معتقد بودند که همه رفتارها را می توان به صورت زنجیره های مرتبطی از رفتارهای کوچک تر توضیح داده شود. بنابراین، گفتار به عنوان واحد های رفتاری اصوات ترکیب و تبدیل شده به کلمات در نظر گرفته می شد، که سپس مرتبط با ساخت عبارات و غیره بود. یادگیری در این زنجیره با گرفتن پاداش برای جملات صحیح و عدم دریافت پاداش برای جملات نادرست شکل می گیرد. رفتارشناسان باور داشتند که این سیستم یادگیری، یا همان شرطی سازی، بین همه موجودات مشترک است و همه موجودات هر چیزی را به همین شیوه می آموزند. در دیدگاه آنها یادگیری شامل کسب رفتارهای روزمره و روتین بود، و همه رفتارهای روزمره با اصول یکسانی از یادگیری بدست می آمد. مسئله مشترکی که در اواسط قرن بیستم مرزی بین زبان شناسی و روانشناسی ایجاد کرد این نگاه بود که هر چیز جالبی درباره زبان مستقیما در سیگنال گفتاری فیزیکی قابل مشاهده است. این نگاه از زبان بعد ها اساسا معیوب شناخته شد و کاملا با نگاه ارائه شده به زبان در این کتاب مغایر است.
 

  • متخصص شنوایی سنجی
  • ۰
  • ۰

 Hearing instrument test: ارزیابی وسایل شنیداری

این دستگاه جزیی از سیستم فیتینگ ارزیابی گوش واقعی محسوب می شود و این سمعک اینترتون امکان را فراهم میکند که تمام ویژگی های تکنیکی سمعک را بررسی نماید. این آزمون می تواند به عنوان توالی آزمونهای اتوماتیک مطابق با استانداردهای بین المللی استفاده شود. این دستگاه با اتصال به کامپیوتر از طریق کابل USB میتواند به راحتی در محیط های مختلف استفاده نمود. ویژگی های  که در این سیستم قابل اندازه گیری است به شرح زیر می باشد : 
•    OSLP90 : منحنی حداکثر خروجی سمعک در ورودی dB90  در full on gain
•    Frequency Response : منحنی پاسخ فرکانسی سمعک در ورودی dB60  در  RTS 
•     Battery  Current: بررسی میزان جریان و مصرف باتری در حالت RTS
•    Induction: اندازه گیری میران القاء در سمعک اتیکن  های دارای تله کویل در RTS
•    Full on Gain : منحنی پاسخ فرکانسی سمعک در ورودی dB50  در full on gain
•    Equivalent Input Noise : اندازه گیری نویز داخلی سمعک در دو ورودی 50 و 0 دسی بل در حالت RTS
•    AGC Dynamic Characeristics  : بررسی غیرخطی بودن سمعک در RTS شامل :    
تنظیم خودکار بهره - زمان ورود به تراکم (Attack  Time) و زمان خروج از تراکم (Release Time)


•    Harmonic Distortion : اندازه گیری اعوجاج هارمونیک در RTS   در
    در فرکانس های 700 و 800  در ورودی 70 Db و 
    در فرکانس 1600 در ورودی کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا 65  dB 

        

  • متخصص شنوایی سنجی
  • ۰
  • ۰

انواع سمعک اتیکن


Real Ear Measurements (REM) :  ارزیابی گوش واقعی
REMs verify the fitting objectively and scientifically""
همه افراد برای تنظیم مناسب و فیتینگ دقیق سیستم تقویت کننده باید مورد بررسی گوش واقعی قرار گیرند. ارزیابی گوش واقعی تنها روشی است که میتوان عملکرد واقعی سمعک و قالب بروی گوش فرد را انجام دهد. به صورت ویژه از ارزیابی گوش واقعی برای اهداف ذیل استفاده می شود : 
•    ارزیابی واقعی عملکرد سمعک بروی گوش فرد و نیز اثر قالب بروی گوش.
•    قابلیت  تنظیم  دقیق سمعک  به صورت های نمودارهای قابل مقایسه
•    وسیله ای مناسب برای مشاوره به بیمار و همراهان فرد
•    تایید کردن (verify) عملکرد سمعک برای فرد
•    سودمندی بیشتر برای بیمار از سمعک هوشمند زیمنس نظر زمانی و مالی
ارزیابی های گوش واقعی شامل موارد زیر می باشد: 
REUR :    Real ear unaided response(پاسخ های بدون سمعک گوش واقعی )     REOR :    Real ear occluded response             (پاسخ های انسدادی گوش واقعی )  REAR :    Real ear aided response                  (پاسخ های با سمعک گوش واقعی)  
REIG :     Real ear insertion gain        ( بهره تجویزی گوش واقعی )                       

Speech Mapping: نقشه گفتاری

روشی است مبتنی بر تکنیک میکروفون پروپ و استفاده از گفتار زنده،  استفاده از سمعک و عدم استفاده از آن و نیز تنظیم دقیق تقویت کننده را به صورت گراف های ساده و واضح برای بیمار و خانواده بیمار فراهم می آورد. در این روش با استفاده از سیگنال های واقعی و نیز گفتار زنده و موسیقی عملکرد سمعک را در شرایط مختلف و نیز امکانات سمعک نظیر سمعک اتیکن feedback cancellation and noise reduction  ارزیابی میکند.
سودمندی این روش شامل : 
•    فراهم آوردن فیتینگ بهتر 
•    مشاوره بهتر برای بیمار و خانواده بیمار
•    کاهش هزینه بیمار بخاطر کاهش مراجعات
•    کارکردن راحت با نرم افزار 
•     امکان مقایسه امکانات مختلف سمعک 
•    امکان تنظیم بهره و خروجی سمعک با تارگت متناسب با افت شنوایی

  • متخصص شنوایی سنجی
  • ۰
  • ۰

انواع سمعک فوناک

AUDIOMETER  : ادیومتر
Primus AUD قسمتی از سیستم فیتینگ گوش واقعی سمعک اتیکن است که به صورت PC based audiometry   قابلیت طیف گسترده ای از آزمون های شنوایی شامل ادیومتری تن خالص راه هوایی و راه استخوانی، ادیومتری گفتاری با استفاده از هدفون روی گوشی و هدفون داخل گوشی برای انجام آزمون high-frequency را داراست. از ویژگی های بارز این ادیومتر:
•    انعطاف پذیری بسیار بالا در تنظیم دلخواه سیستم برای ادیولوژیست 
•    استفاده از تصاور و نمودارها بروی ادیوگرام برای مشاوره و راهنمایی 
•    بعلت کوچک بودن و حمل راحت آن قابلیت ارزیابی شنوایی به صورت Home visit سمعک فوناک برای افرادی که توانایی مراجعه به کلینیک را ندارند را داراست.
ویژگی های تکنیکی و قابلیت های این سیستم شامل : 
•    انجام آزمون های Weber Test,  HTL, MCL, UCL, BCL, FF, FF-A,  و نیز TEN test .
•    توانایی ارائه صداهای از قبیلPure tone, pulsed pure tone, warble, pulsed warble , … .
•    ارزیابی محدوده فرکانسی بین 125 هرتز تا 16 کیلو هرتز
•    ارائه سطوح شدتی بین 120 تا -10 دسی بل HL
•    توانایی افزایش سطح شدتی به میزان 20 دسی بل 
•    قابلیت مانیتور کردن اصوات ارائه شده و گفتار فرد آزمایش شونده
•    قابلیت استفاده از CD  یا اصوات زنده برای ارزیابی گفتار
•    توانایی ارتباط دو جهته کامل با بیمار با استفاده از میکرفونهای دو کاناله
•    توانایی هماهنگ شدن با نرم افزار Noah 4
•    خروجی AC_BC –Free field

 
VIDEO OTOSCOPE  : ویدئواتوسکوپ 
شرکتAudit data  امکان استفاده از ویدئواتوسکوپی را در نرم افزار primus فراهم آورده است این ابزار شرایطی را فراهم می آورد که میتوان به راحتی و با اطمینان بالا کانال و پرده گوش را مشاهده نمود و همچین این امکان را فراهم می آورد که بیمار هم بتواند کانال و پرده خود را مشاهده نماید. از ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه عکس گرفتن از تمامی سطوح کم شنوایی کانال و پرده و قابلیت  ذخیره  و پرینت کردن آنها می باشد این عکس گرفتن توسط پدالی که برای این کار تعبیه شده است انجام می شود که راحتی کار کردن با این دستگاه را دو چندان کرده است.

  • متخصص شنوایی سنجی
  • ۰
  • ۰

انواع سمعک زیمنس

در مقابل هنگامیکه که تن ها به درون استریم های جداگانه شنوایی سمعک زیمنس قرار می گیرند در یک استریم یک نظم شدتی بوجود خواهد آمد و چنین پروپ تن ، که از نظر شدتی از تن استاندارد متفاوت خواهد بود MMN را ایجاد خواهد کرد . یک MMN تنها زمانی از یک پروپ تن ایجاد خواهد شد که تن از نظر تفکیک درکی درون دو استریم قرار گیرد . با این حال MMN توسط پروپ تن تنها در انتهای قطار تنها ایجاد شده و در آغاز توالی صدا ایجاد نخواهد شد لذا این موضوع مشخص کننده این مطلب است که ERP های قبل توجهی نشان دهنده ارگانیشن درکی شنیداری به طور موازی برای ساختم تفکیک استریم شنوایی در طول زمان نیاز خواهد بود و نیاز مشخص می کند فاصله ها سکوت در بین توالی تن ها برای RESET کردن پروسه تفکیک استریم کافی خواهد بود . چنانچه اگر توجه را به سمت خارج از توالی تن ها معطوف کنیم نتیجه می گیریم که توجه سمعک اینترتون متمرکز برای آغاز تشکیل استریم شنیدری لازم نخواهد بود . 
نتیجه گیری 
تصویر کلی از این مطالعات مکانیسم عصبی تجمعی برای ارگانیشن درک شنیداری همزمان ، براساس توجه نشان داد که توجه شنیداری بعد از مکانیسم پیش توجهی یا PRIMITVE یا PRE-ATTENTION برای تفکیک استریم های شنیداری سهم بسزایی خواهد داشت. با این حال شاید این ایده ساده ای باشد و تشکیل و حفظ استریم شنیداری وابسته به تعامل پویا بین پردازش توجهی TOP – DOWN و هم پردازش قبل توجهی BOTTOM – UP باشد . تعدادی از سوالات مهم که افقی برای تحقیقات آینده را هم ایجاد خواهد کرد این سمعک فوناک است که کدامیک از زیرمجموعه های آنالیزصحنه شنیدای با سن و نیز در افرادی که دارای اختلال در توانایی های رشدی زبان هستند دچار نقصان می شود در واقع ، فهم بیشتر مکانیسم عصبی درگیر در پردازش ارگانیسم درکی شنیداری ممکن است درمان تکمیلی یا دیگر انواع مداخلات را برای بهبود نقایص دیگر در اختلالات رشدی زبان را ایجاد کند .

  • متخصص شنوایی سنجی
  • ۰
  • ۰

نحوه انجام ازمون به این صورت بود که در یک گوش یک الگوی سه تایی ABA که شامل 21 توالی صدا دار به صورت های LOW , HIGH ارئه میشد و در گوش دیگر نویز برست هر ثانیه ارائه می شود و به شرکت کننده آموزش داده می شود که نویز برست ها را زمانیکه شدت آنها به صورت مداوم افزایش یا کاهش می یابد تشخیص دهند . ده ثانیه به این اختصاص داده می شود که شرکت کننده یاد بگیرد که وقتی سویچ بین فرکانس ها رخ داد توجه را به آنها جلب کنند . هنگامیکه سوییچ ایجاد شد باید بگوید که آیا آنها در هنگام انواع سمعک یونیترون سوییچ کردن یک یا دو صدا را شنیده ند . 
محقق عنوان کرد که شرکت کنندگان بعد از تغییر توجه در اوایل شنیدن استریم شنیداری، آنها یک صدا را می شوند و بعد از مدتی آنها را ، دو استریم شنوایی خواهند شنید . بنابراین نتیجه گیری کرد که برای شکل گیری استریم شنیداری توجه متمرکز لازم خواهد بود. از طرفی دیگر شواهد فیزیولوژی براساس MMN پیشنهاد می کند که توجه متمرکز بری تشکیل تفکیک استریم شنیداری نیاز نخواهند بود .  ERP توسط قطاری از تن ها برانگیخته خواهد شد در حالیکه توجه فرد به تغییرات شدنی یک نویز سخت به صورت TASK فرد خواهد بود . سمعک اینترتون تن های ارائه شده دارای تغیرات شدنی که زمان آنها 3.SS ثنیه طول میکشد و توسط فاصله های سکوت 4.05 ثانیه ای جدا می شوند . فاصله های سکوت برای شروع مجدد استریم شنیداری زمانیکه یک توالی از تن ها آغاز می شود بکار می رود . تفکیک ایجاد شده توسط افزایش تفکیک فرکانس بین زیرمجموعه های توالی تن ها که درون تن های دارای شدت های متفاوت هستند ایجاد می شود محرک به نحوی طراحی می شود که زمانی تن هایی که درون یک استریم فرکانس قرار می گیرند تغییراتی شدتی آنها باعث می شود که به صورت الگوی منظم ISO – INTENSITY درک نشوند و از آنجاییکه درک منظم وجود ندارد  و چنین انظباطی برای ظهور MMN لازم خواهد سمعک استارکی بود لذا پروب تن ، MMN ایجاد نخواهد کرد . 

  • متخصص شنوایی سنجی