برترین وبلاگ ها

معرفی برترین وبلاگ ها

برترین وبلاگ ها

معرفی برترین وبلاگ ها

بررسی انواع کم شنوایی از جمله وزوزگوش و استفاده از سمعک را در این مقاله به طور مفصل توضیح می دهیم

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

قیمت سمعک ارزان

تشخیص افتراقی عصبی (Neurodiagnosis):

از اوایل دهه 1980، AMLR بعنوان یک روش الکتروفیزیولوژیک برای ارزیابی عملکرد شنوایی نواحی آناتومیک متمایل به سمت سر (Rostral) نسبت به محدوده آناتومیک ABR در واقع از تالاموس به سمت کورتکس اولیه شنوایی مورد توجه فراوانی قرار گرفت. نواحی آناتومیک تعیین شده به عنوان مولدهای AMLR، حداقل اطلاعات مورد نیاز ادیولوژیست قیمت سمعک ارزان برای کاربرد آن در تشخیص افتراقی اختلالات عملکردی شنوایی مرکزی فراهم می سازد. یک مفهوم بنیادین در کاربرد AMLR برای تشخیص افتراقی نورولوژیک، آنالیز نهفتگی و به ویژه مقادیر دامنه مولفه Pa است که از جایگاه های مختلف الکترودهای روی جمجمه ثبت می شوند. از میان این دو پارامتر ساده نهفتگی و دامنه توافق عمومی بر آن است که نهفتگی فواید بالینی کمتری برای ردیابی اختلالات عملکردی سیستم شنوایی دارد. با وجود آنکه تغییرپذیری زیاد در نتایج هر فرد (Intersubject) یکی از ویژگی های AMLR است، اما دامنه Pa (با ثبت AMLR از الکترودها روی ناحیه شنیداری لوب تمپورال (C4 , C3)) و بطور معمول تر از الکترود روی خط وسط فرونتال (F2) در افراد نرمال، از ثبات معقولی برخوردار است. هدف از آنالیز شکل موج AMLR، اثبات قرینگی دامنه Pa ثبت شده از دو یا سه آرایش الکترود است. بدین ترتیب، با مشاهده کاهش دامنه Pa که برای جایگاه الکترود منفرد رایج است (مثلا برای الکترود روی لوپ تمپورال راست یا چپ) به تأئید وجود اختلال عملکردی در آن ناحیه کمک می شود. Musiek و همکاران، تفاوت های دامنه Pa بین الکترودها را تحت عنوان «اثر الکترود» می نامند.  معیارهای آنالیز AMLR قبلاً در همین فصل آورده شده اند. بطور خلاصه، دامنه مولفه Pa از AMLR تحت یک شرایط ارزیابی خاص (مثل ثبت با الکترود غیرمعکوس روی نیمکره (C3 یا C4))، هنگامی همراه با کاهش ناهنجار خوانده می شود که مقدار آن کمتر از 50% از دامنه بدست آمده از سایر شرایط ثبت (مثل ثبت پاسخ با الکترود خط وسط (Fz) یا ثبت از الکترود غیرمعکوس سمت مقابل) باشد. بدین ترتیب، دامنه Pa را هنگامی می توان کاهش یافته ناهنجار تلقی کرد که با ارائه محرک به همان گوش، دامنه Pa کوچک تر از دامنه موج V از ABR باشد.

یافته های AMLR در بیماری های مختلف و پاتولوژی های مختلف در جدول 5-11 آورده شده است. بطور کلی آنالیز AMLR از دیدگاه تشخیص افتراقی نورولوژیک شامل محاسبه نهفتگی، و مهم تر از آن محاسبه دامنه Pa است که از الکترود در جایگاه خط وسط و همچنین از الکترود در جایگاه های روی لوب تمپورال (C4 , C3) می باشد.

  • متخصص شنوایی سنجی
  • ۰
  • ۰

یک محرک کم فرکانس برای انگیختن AMLR کاملاً کارآمد است، در مقابل ایجاد ABR با فرکانس خاص با تون بر ست کم فرکانس بسیار دشوار است. سوم= همان تجهیزات و الکترود گذاری های ساده ABR برای انجام AMLR نیز مناسب است.

به هر حال، استفاده از AMLR برای ارزیابی شنوای نیز مشکلاتی به همراه دارد. اختلالات ناشی از عضلات سمعک نامرئی و حرکات، بویژه برای شیرخواران و کودکانی که بیدارند یا در خواب طبیعی هستند یک مشکل عملی محسوب می شود. استفاده از داروهای آرام بخش که سطح هوشیاری را نیز کاهش میدهد، یک راه حل منطقی و موثر برای ABR است، اما گزینه ای مناسب برای انجام AMLR نیست. خواب و آرام بخش ها هر دو تأثیر قابل توجهی بر آنالیز AMLR دارند و حتی قابلیت ثبات ردیابی های AMLR را مختل می کنند. در اینجا با یک معضل بالینی روبرو هستیم، یعنی در کودکان بی قرار، ثبت AMLR بدون استفاده از آرام بخش ها و یا حداقل با طولانی تر کردن خواب طبیعی امکان پذیر نیست، و هنوز هم ردیابی یک AMLR پایدار با استفاده از آرام بخش یا در اکثر مراحل خواب دشوار یا غیرممکن است. AMLR را می توان همانند صوت با سیگنال های الکتریکی نیز بدست آورد. بدلیل آنکه مولفه های اصلی شکل موج AMLR حداقل در فاصله زمانی 15 to 80ms بعد از سیگنال ظاهر می شوند، آرتیفکت های ناشی از محرک های الکتریکی آنطور که بر ABR الکتریکی تأثیر می گذارد در مورد AMLR ایجاد نگرانی نمی کند. کاربرد AER الکتریکی را (شامل EAMLR) ببینید).

یافته های بالینی

از دیدگاه تاریخی، کاربرد AMLR برای ارزیابی شنوایی کودکان همواره برعکس کاربرد ABR برای ارزیابی شنوایی کودکان بوده است. بدین صورت که تا قبل از معرفی ABR در اوایل دهه 1970، AMLR بعنوان یک شاخص الکتروفیزیولوژیک اصلی در ارزیابی حساسیت شنوایی شیرخواران و کودکان سخت آزمون بوده است. با رسیدن به اواخر دهه 70 و اوایل دهه 1980، اکثر ادیولوژیست ها بطور گسترده ABR را بعنوان ابزار ارزیابی الکتروفیزیولوژیک برای اثبات وضعیت های شنیداری کودکان برگزیدند. دلیل اصلی جایگزینی سریع ABR به جای AMLR بعنوان روش برگزیده در ارزیابی الکتروفیزیولوژیک کودکان، عدم وابستگی ABR نسبت به تأثیرات داروهای آرام بخش بوده است.

استفاده از AMLR بعنوان روش ارزیابی الکتروفیزیولوژیک شنوایی کودکان سخت آزمون، مشکلاتی را بدلیل تأثیر زیاد حرکات کودک و وضعیت خواب (و هوشیاری) کودک به همراه دارد. و متأسفانه، برای ثبت AMLR نمی توان از آرام بخش ها استفاده کرد، زیرا AMLR به شدت تأثیر آرام بخش ها و بیهوشی قرار می گیرد. بنابراین، از دیدگاه کاربالینی، ABR برای ادیولوژیست جاذبه و تسهیلات و غیرقابل اجتناب را نسبت به AMLR بعنوان یک روش جایگزین در اختیار قرار می دهد.

  • متخصص شنوایی سنجی