برترین وبلاگ ها

معرفی برترین وبلاگ ها

برترین وبلاگ ها

معرفی برترین وبلاگ ها

بررسی انواع کم شنوایی از جمله وزوزگوش و استفاده از سمعک را در این مقاله به طور مفصل توضیح می دهیم

  • ۰
  • ۰

اشنایی با سمعک

پاسخ های توده ای شنوایی ساقه مغز:

یک معیار جدید برای کشف تومورهای اکوستیک کوچک:

در صورتی معیار جدیدABR در کشف تومورهای کوچک آکوستیک موفقیت آمیزاست که از نقصهای اصلی که قبلا توضیح داده شده دوری کند.فرض براین است که این تست باید فعالیت عصبی تمام حلزون نه فقط بخش های فرکانس بالا را اندازه بگیرد. ابن محدودیت قویا بیان می کند که تنها اندازه گیری نهفتگی اجزای ABR مانند زمان نهفتگی موج 5 کافی نیست. قبلا مطالعه هایی ذکر شد که نشان داد فعالیت قسمت فرکانس بالابر دامنه و نهفتگی پاسخ ها غلبه دارد و فرض این است که همیشه تومورهای کوچک این فیبرها را متاثر نمی کنند. آیا شواهد نوروآناتومیک برای این فرض وجود دارد؟ ملاحظات آناتومیک تومورهای آکوستیک معمولا از سلول های شوان در قسمت دهلیزی عصب 8 در کانال شنوایی داخلی منشا می گیرد و حتی به زاویه پلی مخچه ای گسترش می یابد. همچنین این تومورها می توانند از بخش فوقانی یا تحتانی عصب دهلیزی و بالای عصب حلزونی منشا گیرد.برای فهمیدن اثرات یک تومور کوچک بر عصب حلزون، ما نیاز به فهمیدن سازماندهی نوروآناتومیک و تونوتوپیک فیبرهای عصبی درعصب حلزون داریم. درشکل 13.5 که برش متقاطع کانال شنوایی داخلی انسان است، عصب 7 ( صورتی ) ( قسمت بالا و چپ ) وسه قسمت از عصب 8 ( شنوایی و دهلیزی ) دیده می شود. در جهت ساعتگرد از قسمت بالا و راست، قسمت های عصب 8 چنین است : اول عصب دهلیزی فوقانی، دوم عصب دهلیزی تحتانی و سوم عصب شنوایی (حلزونی) .

در عصب شنوایی، فعالیت فیبرهای فرکانس بالااز از پاسخ های بالایی و تحتانی قاعده حلزون منشا می گیرد.فیبرهای منشا گرفته از پیچ های دوم و راسی حلزونواقع در قسمت میانی عصب حلزون، مجاور بخش تحتانی عصب دهلیزی است. این شکل به وضوح نشان می دهد اگر توموری از این قسمت منشا بگیردابتدا پیچ راسی و سپس فیبرهای lower-fre را متاثر می کند. بیماران توموری با کم شنوایی lower-fre یا شیب دار وجود دارد.در بعضی از این بیماران ممکن است تومور عامل کم شنوایی باشد.طبق شکل، بسته به محل منشا گرفتن شوانومای دهلیزی، فیبرهایhigh-freیا low-fre ممکن است متاثر شوند.در یک کار کلینیکی در لس آنجلس، تقریبا نیمی از تومودهای عصب8 از عصب دهلیزی فوقانی و نیمی دیگر از عصب دهلیزی تحتانی منشا می گرفتند. به علاوه همیشه تومورها در جهت خلاف عصب فشار وارد نمی کنند و در جهت عصب وبه محیط عصب فشار وارد می کنند. در عوض شواهد مهمی وجود دارد که تومورها اغلب در بدنه ی عصب نفوذ می کنند.گزارش هایی مبنی بر عدم تها جم وجود دارد، اما بعضی تحقیق ها بیانگر معمولی بودن حمله ی شوانومای دهلیزی به عصب شنوایی است.

  Neely تهاجم به عصب در تمام 22 بیمار کشف کرد،froton و Marquetبیش از 50% تهاجم را یافت و Drfred تهاجم به عصب را در نیمی از 28 بیمار خود کشف کرد.معمولا تومورهای NF2 در بدنه عصب نفوذ می کنند، بنابراین به جز فیبرهای سطحی فیبرهای دیگر ممکن است متاثر شوند. اندازه گیری فعالیت عصبی از تمام بخش های حلزون در کشف تومور بهتر از اندازه گیری آن تنها از بخش high-freاست، بنابراین ABR متاثر از تمام فرکانس ها ممکن است حساسیت ABR را در کشف تومور ی کوچک افزایش دهد.

توصیف پاسخ های توده ای شنوایی ساقه ی مغز:

قبلا بیان شد که معیارهای اندازه گیری دامنه باید قابل انعکاس فعالیت عصبی باشد که توسط تومور ناهمزمان یا مسدود شده است. به هرحال مشکلات بزرگی در ارتباط با معیارهای استاندارد وجود دارد به خصوص اثرات زیانبار متفاوت بودن S/N و وابسته بودن این معیارها به فعالیت  high-freبه دلیل کنسل شدن فازی توسط مناطق lower-fre. اخیرا یک معیار ABR جدید برای برطرف کردن این مشکلات پیشنهاد شد. این معیار ، دامنه ی ABR توده ای به فعالیت فیبرها ی عصبی از تمام مناطق فرکانسی حلزون حساس است ، بنابراین این معیار نا همزمانی فعالیت فیبرهای عصبی را منعکس می کند. و مهم نیست که چه فیبرهایی توسط تومور برگرفته می شوند ، تازمانیکه سطح محرک به اندازه ی کافی برای فعال کردن بسیاری فیبرهای عصبی تمام نقاط فرکانسی بالا مناسب است.تعیین دامنه ی ABR توده ای نیاز به تکنیک های derive-band )باند اقتباسی)و ABRتودهای دارد. یک محرک کلیک برای فعال کردن کل حلزون به کار می رود و نتیجه در پنج باند فرکانسی با استفاده از پوشش high-pass  و تکنیک تفریق کردن حاصل می شود.این پنج باند فرکانسی ABR ، باندهای اقتباسی ABR نامیده می شوند و در ساختار ABR)stack ABRتوده ای (به کار می روند. شکل های 13.6 تا 13.8 توضیحات تصویری از (1) تکنیک باند اقتباسی ABR  و شکل آنها  و(2) فعال شدن زمان تاخیر حلزون طبق ABR استاندارد (شکل 13.7) و (3) تکنیک ABR توده ای  است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی