برترین وبلاگ ها

معرفی برترین وبلاگ ها

برترین وبلاگ ها

معرفی برترین وبلاگ ها

بررسی انواع کم شنوایی از جمله وزوزگوش و استفاده از سمعک را در این مقاله به طور مفصل توضیح می دهیم

  • ۰
  • ۰

سمعک و پیشرفت آن

داشته شود بهره باید به همان مقدار افزایش کاهش شنوایی افزایش  یابد. 
9.2.2NAL
NAL(National Acoustic Labratories of Australia) فرمولی تعیین کرد اینجا که با هم تجدید نظر شده و در سال 1976 برای اولین بار منتشر شد. از همان ابتدا هدف فرایند NAL حداکثر گفتار قابل فهم در سطح شنیداری مطلوب که بوسیله سمعک استفاده کننده فراهم می شود ، بود. حداکثر قابلیت درک گفتار زمانی فراهم می شود که همه باند های فرکانسی گفتار در سطح بلندی یکسان دریافت شوند (یکسان سازی بلندی) آیا مهم است اگر یک ناحیه فرکانسی خیلی بلندتر از حالت استراحت باشد ؟بله ! اگر یک ناحیه فرکانسی بر سرتاسر بلندی ناحیه های دیگر غلبه کند ، مریض ولوم را پایین خواهد آورد تا این ناحیه را مطلوب گرداند.
تغییر دادن ولوم کنترل بلندی همه ناحیه های فرکانسی دیگر را هم کاهش می دهد که ممکن است سپس در یک سطح خیلی پایین قرار بگیرد که نتواند به صورت بهینه برای قابلیت فهمیدن سهیم باشد. این استدلال  می تواند در بافت روش شاخص قابلیت فهم گفتار که میتواند قابلیت فهم را تعیین کند، بهتر فهمیده شود .    فرمول 1976 به عنوان یک استنباط نتیجه گرفته شده بود . مشاهدات تجربی نشان می دهد که بهره الحاقی مطلوب در 1KH برابر0.46 آستانه فرکانس 1KH می باشد.( حداقل تغییرات قاعده نصف بهره ).فرض می شود که در همه فرکانس ها یک dB بالای کاهش ,یک بهره بالای 0.46 نیاز داشت . باری فهمیده اینکه چقدر بهره در فرکانس های دیگر مربوط به 1KH مورد نیاز است ، دو منبع اطلاعاتی اضافی بهره در هر فرکانس بر اساس مقدار تعیین روش آیینه ای در گفتار محاوره تنظیم می شود، بنابراین بهره کمتر به فرکانس هایی که گفتار در آنها شدیدتر است(فرکانس های بم) داده می شد. نهایتا ، بهره شبیه اشخاصی با شنوایی نرمال تنظیم می شود،گفتار تا سطح MCL بالا برده می شود و MCL برای افرادی با شنوایی نرمال حدود 60phone برابر بلندی برآورد شده است. اگرچه فرایند 1976 استفاده نمی شود، فرایند ورای فرمول هنوز مناسب است.
شکل پاسخ فرکانسی بهره برابر منحنی بلندی نرمال ، منهای شکل طیف گفتار ، بعلاوه 0.46 بار شکل منحنی آستانه شنوایی است. بهره در 1KH برابر0.46 بار کاهش در 1KH است. فرمول NAL 1976 خیلی شبیه فرمول POGO  اصل و فرمول منتشر شده اخیر cambrige برای سمعک های خطی است شکل بهره تعیین شده بوسیله پاسخ  NAL بهره الحاقی است ( یا به طور هم ارز در آن روزها بهره عملکردی منابع اصلی ، توضیح می دهند که فرمول بهره کوپلر احتمال دارد که برای بدست آوردن هدف بهره الحاقی مورد نیاز باشد.)  . این اهداف بهره کوپلر شامل یک بهره ذخیره 15dB است که سمعک ها می توانند در کوپلر در حالت حداکثر ولوم کنترلشان اندازه گیری شوند اما باید در حالت میانه ولوم کنترل هوشیار بود.
در طی اوایل 1980 ، Byrne به طور وسیعی فرمول NAL اصلی را مورد ارزیابی قرار داد، این ارزیابی نشان داد که هدف فرایند NAL ( بلندی برابر در همه فرکانس ها) درست بود. متاسفانه فرمول بلندی برابر را ، به خصوص برای مردمی با کاهش های شیب تند بدست نیاورد . اطلاعات ارزیابی شده ( و اطلاعات منتشر شده دیگر) برای ارتباط دادن شکل پاسخ فرکانسی بهره مورد  نیاز برای بلندی برابر با شکل ادیوگرام استفاده می شد.این نشان می دهد که شکل پاسخ فرکانسی بهره که در dB/octave اندازه گیری می شود . در 0.31 بار شکل ادیو گرام متفاوت است. فرمول تجدید نظر شده که به عنوان NAL-R شناخته شده است ، این را منعکس می کند ، اما قاعده نصف بهره خوب پایه گذاری شده (در واقع0.46 ) برای  متوسط بهره سه فرکانس باقی مانده است در حقیقت ، فرمول NAL-R با فهمیدن اینکه آیا افراد آزمایشی ترجیح می دهند که پاسخ متفاوت از پاسخ NAL-R بوسیله یک high cut,high boost,low cut,یا low boost اضافی داشته باشند. تعداد کمی یک تغییر را ترجیح دادند، بنابرای فرمول در نظر گرفته می شود که برای مردمی با یک کاهش شنوایی ملایم تا متوسط که به گفتاری با یک سطح راحت گوش می دهند مناسب بود(و همچنان هست). یکسری بیشتر از آزمایشات در مورد بهره مطلوب و پاسخ فرکانسی بزرگسالان و کودکان با کاهش شنوایی شدید تا عمیق را مورد بررسی قرار داد ((Byrne,parkinson&Newall.1990,1991 در مقایسه باتجویزهای NAL-R این تحقیق بهره اضافی کمتر و تایید فرکانس های بالای کمتر نیاز داشت. متوسط آستانه های شنوایی بالای 60dB برای سه فرکانس ، بهره مورد نیازدر66% افزایش کاهش شنوایی نسبت به میزان 46%که برای مردمی با کاهش کمتر به کار برده می شود افزایش می یابد. اهمیت فرکانس پایین اضافی (یا هم ارز آن ،کاهش اهمیت فرکانس بالا) نیاز دارد تا قابلیت فهم گفتار به حداکثر برسدکه بتوان آن را بر اساس آستانه شنوایی در 2KH بهتر تخمین زد. همچنانکه آستانه در 2KH بالای 90dBHL افزایش یابد شیب پاسخ به طور پیشرونده ای اهمیت فرکانس بالای کمتری نیاز دارد. دلیل این تغییرات از بلندی برابر در قسمت 9.2.4 مطرح شده است.انجام دادن این تغییرات به X فاکتور در فرمول نیاز داشت که برای کاهش های بیشتر از 60dBHL متوسط سه فرکانس ، توسعه یابد،و یک فاکتور PC اضافی (profound correction) وقتی آستانه 2KH بالاتر از 90یإام باشد. فرمول حاصله به عنوان NAL-RP(revised,profound) شناخته شده   است. 
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی