برترین وبلاگ ها

معرفی برترین وبلاگ ها

برترین وبلاگ ها

معرفی برترین وبلاگ ها

بررسی انواع کم شنوایی از جمله وزوزگوش و استفاده از سمعک را در این مقاله به طور مفصل توضیح می دهیم

  • ۰
  • ۰

بنابراین در یک فیلتر میان گذر Hz3000-30 ، فیلتر بالاگذر عبارت است از Hz30-0 و فیلتر پایین گذر عبارت است از 3000 هرتز به بالا (مثلا 10000 هرتز)
واژه cuttof نیز گمراه کننده است، زیرا معنای یک عملکرد (این یا آن) را به ذهن متبادر می کند یعنی یک فرکانس منفرد که در بالا یا پایین آن، انرژی سمعک استارکی حذف می شود یا عبور می کند. در فیلترهای آنالوگ مرسوم که با فعالیت الکتریکی ورودی در شکل متداوم غیر دیجیتالی آن سروکار دارند فرکانس قطع جایی است که انرژی شروع به فیلتراسیون می کند. 
تعریف رایج فرکانس قطع، نقطه ای است که در آن خروجی انرژی الکتریکی فیلتر، 3 دسی بل کاهش یافته است. شیب فیلتر آنالوگ، ویژگی مهمی محسوب می شود، زیرا تعیین کننده تیزی (مقدار) فیلترینگ است. فیلترهای بسیاری از دستگاه های AER، (نظیر فیلتر standard-phase Butterworth Filter ) انرژی را به میزان 12 یا 24 dB/octave کاهش می دهند. 
نکته مهم در کار کلینیکی AER، این است که انرژی در فرکانسهای ورای نقطه قطع عبور خواهد کرد. مثال رایج کلینیکی این محدودیت در تلاشهایی که برای حذف تداخل های آزار دهنده برق شهر (Hz60) صورت می پذیرد، مشاهده می گردد. انتخاب یک فیلتر بالاگذر با نقطه قطع 100 هرتز، راه حل منطقی این مشکل به نظر می رسد. زیرا 60 هرتز زیر نقطه قطع واقع شده است. متاسفانه انرژی 60 هرتز با یک فیلتر که دارای شیب dB/octave12 است حذف نخواهد شد. (عبور نخواهد کرد) و تداخل ادامه خواهد داشت. به نظر می رسد افزایش شیب فیلتر راه حل ساده ای برای غلبه بر این مشکل باشد، و منجر به افزایش دقت فیلتر گردد. 

بواقع استفاده از شیب های تندتر در فیلترهای آنالوگ، میسر است، (شیب هایی نظیر 24، 48 یا حتی 96 dB/octave) اما استفاده از این شیب ها به ایجاد اعوجاج بیشتر در پاسخ ها منتهی خواهد گردید. بهترین راه حل، استفاده از فیلتر دیجیتال است. 
فیلترینگ دیجیتال، اجازه تصفیه بسیار تیز (share) بدون ایجاد اعوجاج بویژه اعوجاج فاز و اعوجاج زمان نهفتگی در پاسخ را می دهد. 

60Hz (cycle) Notch filtering
اغلب دستگاه های AER، امکان پس زدن یا فیلترینگ باند باریک را برای فعالیت الکتریکی در منطقه 60 هرتز فراهم کرده اند. هدف حذف تداخلات برق شهر (60 هرتز) از پاسخ برانگیخته شنیداری است بدون اینکه سایر فرکانسهای پاسخ آسیبی ببینند. به صورت تئوری التهاب گوش حذف تنها در نقطه 60 هرتز از فیلترینگ همه فرکانسهای مثلا زیر 75 هرتز مطلوب تر است اما چنین فرایندی به چندین دلیل از نظر کلینیکی مورد سوال است. اول: قبل از همه هارمونیک های فعالیت الکتریکی Hz60 که مزاحم اندازه گیریهای AER خواهند بود، حذف نمی شوند و فرآیند ثبت پاسخها را آلوده می کنند
در نتیجه از کارآمدی این روش فیلتراسیون کاسته می شود. 
دوم: هر فیلترینگ آنالوگی معمولا به ایجاد اعوجاج در فاز پاسخ (زمان نهفتگی) می انجامد، لذا Notch filter با شیب تند ممکن است نسبت به فیلترینگ میان گذر مرسوم در AER اعوجاج زمان نهفتگی بیشتری ایجاد کند. 
نهایتا: در بعضی از آزمون های AER، نظیر AMLR و ALR حتی مقدار محدود فیلترینگ در اطراف فرکانس 60هرتز احتمالا منجر به از سمعک یونیترون دست رفتن قسمتهای مهمی از انرژی پاسخ شده و متعاقبا ارزش ذاتی شکل موج را کم می کند. 

طیف پاسخهای برانگیخته شنیداری The Spectrum of AERS
شاید مهمترین مورد در تعیین تنظیم های متناسب فیلتر، ترکیب طیفی، پاسخهای AER باشد. بخاطر تصفیه فرکانسهای نویز الکتریکی ناخواسته، ممکن است بخشهایی از پاسخ واقعی نیز از دست برود. 
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی